speech of the president ; full text


Terima kasih Tuan Pengerusi Tetap. Yang dihormati lagi dikasihi tetamu kehormat, para perwakilan persidangan, rakan saf kepimpinan seterusnya hadirin-hadirat muslimin dan muslimat sekalian. Didoakan agar kita semua sentiasa berada di bawah naungan rahmat dan keampunan Allah SWT. Marilah sama-sama kta berselawat dan mengucapkan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat Baginda yang setia, Ahlul Bait, seterusnya buat semua umat Islam di seluruh pelusuk dunia samaada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

Seinfiniti kesyukuran kita panjatkan kepada Ilahi kerana pada hari ini kita dapat berkumpul untuk sidang Muktamar Sanawi kali yang ke-10. Ketenangan dalam dewan kuliah ini bakal menjadi satu sejarah baru bagi persidangan muktamar kita. Sekalung penghargaan dan terima kasih diucapkan kepada semua di atas jasa baik dan kerjasama yang dihulurkan untuk menjalankan program ini. Bertepatan dengan tema persidangan kali ini iaitu "Solidarity and Brotherhood' maka acara kita bermula pada malam ini akan menjadi satu titik permualaan ke arah perpaduan dan hubungan yang lebih akrab selepas ini.

Pejam celik usia kita telah menjangkau lebih 10 tahun. Sejak tahun 1997 sehingga kini, dalam tempoh tersebut telah melalui satu proses transisi atau perubahan yang cukup pantas. Kita telah melakkan beberapa penyesuaian yang antara lain kita telah cuba untuk merapatkan jurang antara ahli dan Alumni. Usaha yang sedang kita lakukan adalah dengan memperbaharui pendekatan dengan kita berpayung di bawah satu komuniti yang kita namakan sebagai Komuniti. Di bawah Community Sdn Bhd, kita bakal menjadi satu komuniti sosial yang berdaftar, dinamik serta mempunyai sistem pengurusan yang tersusun. Kita berharap dengan penjenamaan semula ini akan menjadikan kita lebih vibrant, progresif, dinamik dan mampu merealisasikan visi dan misi dalam membina fasiliti dan infrastruktur di masa hadapan.

Muktamar kali ke 10 ini bertemakan "Solidarity and Brotherhood", sesuai dengan imej sebagai kumpulan anak muda yang progresif, terbuka dari segi pemikiran, perancangan dan tindakan, mempunyai latar belakang agama yang kukuh, kerjaya profesional yang seimbang pantas langkahnya, moderate pendekatannya, rasional dalam bertindak serta mempunyai wawasan masa depan yang jelas. Pada muktamar kali ini juga kita ingin menekankan satu dasar baru iaitu Dasar Profesional (DPS) sebagai satu benchmark untuk menjana kemajuan dan pembangunan 10 tahun akan datang. Jesteru mulai saat ini marilah kita bersama-sama menjadikan sebagai kolam yang melahirkan profesional yang bakal menyumbang bakti dan kepakaran untuk pembangunan masyarakat di Negeri Sembilan. Telah tiba masanya kita menjadikan sebagai kilang orang cerdik yang ghairah dengan ilmu dan pengalaman.

Pada hari ini marilah kita lupakan apa yang telah berlalu. Lupakan kegagalan. Lupakan segalanya kecuali apa yang perlu kita laksanakan sekarang dan laksanakannya. Kita mestilah positif dan sentiasa memilih kawan yang positif. perlu optimis dan tidak boleh mencontohi kemalapan dan kelembapan generasi terdahulu. Apa yang telah berlaku telah menjadi sejarah yang tidak penting bagi kita. Yang lebih penting bagi kita yang hadir di dewan yang mulia ini ialah penentuan masa depan kita sendiri yang masih jauh. mesti berdiri di atas kaki sendiri, berani mencetuskan idea-idea baru serta bebas dalam tindakan. mesti belajar mempunyai pendirian terhadap sesuatu isu penting.

Keadaan ekonomi negara yang merudum di saat ini serba sedikit memberi kesan kepada kita. Ia sekaligus melibatkan kita sebagai mahasiswa-mahasiswi. Kesusahan mencari pekerjaan menjadi dilema bagi para graduan tidak terkecuali ahli. Sampai masanya kita berfikir jauh untuk mencari jalan bagi mewujudkan peluang pekerjaan. Dasar Profesional (DPS) dirancang untuk menjana makro ekonomi dengan penyediaan dana yang kukuh. Sebagai kumpulan profesional kita mestilah bersedia menjana pendapatan per-kapita melangkaui rakyat biasa. mesti bersedia untuk menghadapi cabaran krisis ekonomi ini dengan pelan strategik.

Dari aspek siasah, kita telah melakukan sentuhan pertama pada kempen Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu di DUN. Malangnya kekuatan masih belum cukup ampuh. Kita perlukan 100 lagi untuk menggegar Negeri Sembilan. Saya yakin rakan-rakan mempunyai semangat yang luar biasa untuk menjana perubahan yang berkesan. Kekuatan perlu dijanakan lagi agar gerak kerja siasah lebih sistematik dan berkesan menjana perubahan. Ukhuwah dan kesefahaman sesama kita, para petugas, pengurus perlu dijalin erat untuk menjamin kelancaran tugas dan gerak kerja. Engagement kita dengan akar umbi adalah satu medan latihan yang unik membuktikan bahawa kita tidak buta politik dan selalu bengap berfikir.

Penjenamaan semulabukanlah atas niat kita cuba berbangga dan poyo. boleh menjadi model sebuah gerakan pelajar Islam tulen yang masih di usia muda dan mampu memberikan sumbangan berkesan kepada pembangunan masyarakat. harus menghindarkan diri daripada dicucuk hidung oleh individu berkepentingan. adalah wadah dinamik dan futurustik. Estim diri yang positif dan semangat berani mencuba mesti menjadi budaya ahli. Kita bersyukur kerana kita kini telah mempunyai sebuah web portal www.community.com untuk merancakkan lagi agenda dakwah kita dalam era ICT. Media bertanggungjawab untuk terus memantau dan membangunkan laman portal ini sebagai tempat rujukan dan perkongsian maklumat semasa.

Ingin juga saya menyentuh di sini tentang pergerakan muslimat. Terlebih dahulu saya memohon maaf jika saya katakan muslimat hari ini tiada nilai tambah. Muslimat juga sinonim dengan agenda bermain perasaan, mudah terasa hati dan hanya tahu mengikut agenda muslimin. Selain suka merungut, muslimat juga sering dilihat ketandusan idea-idea baru untuk membawa gerakan muslimat lebih ke hadapan. Imej stereotaip dan sinikal ini tidak memungkinkan muslimat kita untuk pergi lebih jauh. Muslimat mesti lari dari imej J-Qaf dan muslimat ceruk dapur. Muslimat harus menceburi bidang perniagaan yang lebih luas.

Dasar Profesional (DPS) adalah dasar yang mementingkan agenda pendidikan. Kita tidak usah berpuas hati dengan memiliki segulung diploma atau ijazah sarjana muda. mesti menghayati dan beramal dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat. Ahli mesti memiliki azam untuk belajar sehingga ke tahap paling tertinggi. Kita mensasarkan menjelang tahun 2015 kita mempunyai 5 orang ahli pemegang ijazah PhD. Ingatlah hanya dengan pendidikan dan pencapaian kita boleh memimpin perubahan. Sudah sampai masanya kita menyusun barisan profesional yang boleh meraih keyakinan rakyat dan masyarakat. Kita tidak akan mampu memimpin perubahan dengan mengajar J-Qaf dan KAFA per se.

Faktor penting lain dalam dasar baru ini ialah tentang jaringan dan hubungan luar. perlu meluaskan lagi hubungan dengan pelbagai pihak untuk terus maju ke hadapan. Kita mesti mempunyai keterikatan dengan semua sekolah di Negeri Sembilan samaada sekolah harian, sekolah berasrama penuh SBP SMKA dan MRSM. Selain itu, hubungan dengan para pentadbir, pegawai kanan di badan kerajaan, swasta dan korporat perlu dirintis untuk memudahkan dan melicinkan lagi sistem penyampaian, pentadbiran dan pengurusan akan datang. Peluang yang ada di bawah konsultan Tinta Strategi (TS) perlu digunakan sepenuhnya bagi tujuan tersebut. mesti lari dari imej pelajar yang berjiwa kecil kepada imej berjiwa besar.

Satu perkara lain yang ingin saya tegaskan di sini ialah kepentingan kita untuk menguasai Bahasa Inggeris. Kenyataan ini sekali lagi agak stereotaip dan stagnant. Namun tidak dapat tidak kita tidak boleh lari daripada realiti bahawa fasih bertutur, menulis dan membaca dalam Bahasa Inggeris adalah satu kemestian bagi gerakan kita. Selain menambah nilai kemahiran dan kualiti gerakan, kita bakal berdepan dengan satu cabaran globalisasi yang rata-rata menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium penyampaian. Kita harus sedar bahawa untuk bergerak lebih jauh dan memimpin perubahan kita mesti mempunyai kualiti extra berbanding masyarakat biasa. Alangkah hebatnya sekiranya kita dapat keluar dari kerangka tipikal bahasa dan kaum dengan kita menguasai bahasa-bahasa asing khususnya Bahasa Mandarin, Hokkein. India dan Perancis. Dewan-dewan kuliah bagi kursus profesional seperti CICA, MBA, CFP dan sebagainya yang ditawarkan di universiti awan dan kolej swasta mestilah diisi oleh ahli2.

Usrah di sekolah ibarat menyemai benih di tanaman. Pelajar sekolah mestilah diisi dengan persediaan dengan memberitahu mereka isu-isu semasa yang berlaku pada hari ini. Statistik menunjukkan seramai 187,324 anak luar nikah di Malaysia. Bagaimana kita ingin menghadapi masa depan dengan hidup dalam keadaaan masyarakat yang hilang nilai moral dan akhlak. Generasi pelajar mesti didedahkan dengan fakta ini agar pemikiran generasi muda tidak hanya pada material dan hiburan yang melalaikan. mesti bertindak membina perancang, penggerak dan pemimpin. Generasi adalah manifestasi untuk mencapai hasrat ini. Kita akan terus membangunkan teknokrat muda yang lebih baik. Dasar ini akan membawa kepada lahirnya DELA - Doctor, Engineeer, Lawyer, Architect muda!

Cita-cita membina generasi baru telah terpendam sejak sekian lama. Kita tidak boleh menunggu lama lagi untuk merealisasikan cita-cita ini. mestilah berjiwa besar, bijaksana dalam merancang dan melaksanakan rancangan dengan penuh strategi. Engagement dan networking dengan semua pihak perlulah dijaga agar menjadi kumpulan yang disegani, dihormati dan diiktiraf sumbangannya oleh semua lapisan masyarakat. Keluarkan diri daripada sentimen politik sempit dan bergeraklah menuju dakwah yang lebih luas dan kontemporari urban. InsyaAllah kita berazam suatu hari nanti bakal menjadi sebuah komuniti contoh yang ideal, terlibat secara aktif dan proaktif dalam aktiviti pendidikan, kebajikan dan dakwah di Negeri Sembilan.

Terpulanglah kepada kita semua untuk menentukan masa depan kita. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri bertindak mengubahnya. Masa tidak akan menunggu kita sekiranya kita terus berpuas hati dengan apa yang kita ada. Kaum lain akan terus menguasai pegangan ekuiti negara kita sedangkan kita terjajah di bumi sendiri. Renungkanlah kata Za'aba "Adapun kemiskinan orang Melayu itu bukan hanya miskin pada wang ringgit dan harta benda, tapi lebih dahsyat dari itu, miskin pada lemah impian dan cita-cita, miskin pada pelajaran, miskin pada alat-alat kelengkapan otak, miskin pada mempunyai cita-cita yang tinggi dan miskin syarat-syarat untuk menjadi maju".

Ayuh kita keluar dari zon selesa ini. Kita akan terus mundur selagi kita tidak mengubah sikap dan cara berfikir kita. Akhirnya marilah ita merenung kata-kata As Syahid Sayyid Qutb "Setiap perjuangan itu ada masa meningkat dan ada masa menurun. Kekalahan itu sebenarnya bermuala daripada kita merasai lemah dan kemenangan itu bermula apabila kita merasai tidak kalah".

Marilah kita mula mengorak langkah membina wawasan baru, impian baru bermula di sini dan hari ini. Kamu adalah anak-anak muda yang mempunyai banyak idea, berani mencuba pendekatan baru, berani berkali-kali gagal, tidak takut dikatakan gila dan berani memecah tembok stereotaip!

3 comments:

cik rye said...

"Muslimat SPINS mesti lari dari imej J-Qaf dan muslimat ceruk dapur."

uihhhh..

sinar mentari said...

sungguh bermakna speech president ni^_^
haha...
perbahasan yang agak sensasi..
semoga Spins akan trus maju..
insyaAllah

Anonymous said...

Speech yang ringkas dan padat..
Kalau betul2 dapat dipraktikkan,
Satu perkembangan baru kat N9,
Ramai lagi 'YB Taufik' perlu bersedia kat negeri 9 ni,