my last presidency speech


Selesai sudah Annual General Meeting (AGM) SPINS kali ke-10 bertempat di Pusat Dakwah Islamiah Paroi, Negeri Sembilan baru-baru ini. Suasana kali ini lebih meriah dan begitu mesra dengan kehadiran ahli pelbagai peringkat dan muka-muka baru untuk menyertai SPINS Community. Hasrat kami untuk menubuhkan sebuah komuniti berdaftar disambut baik oleh semua perwakilan pada persidangan kali ini. Kali ini tiada lagi istilah mementingkan diri sendiri. Kita mula merintis projek untuk membangunkan fasiliti dan infrastuktur di masa hadapan. Kali ini kita akan menumpukan untuk penjanaan dana, aset bernilai di samping penguasaan ekuiti dalam sektor hartanah dan korporat.

Sewaktu pembentangan ucapan dasar itu saya telah meluahkan segala rasa isi hati saya. Saya rasa begitu tenang selepas itu kerana usaha untuk memecah tembok stereotaip telah bermula. Setuju atau tidak dengan sesuatu perkara itu bukan persoalannya. Yang paling penting ialah kita berani menyatakan pandangan pendirian without fear and favour. Selama ini saya dilatih untuk berkata yang benar dan baik sekalipun pahit. Cukuplah sindrom 'elegantly silent' selama ini. Baru hari ini saya sedar bahawa untuk bergerak ke hadapan mulut kena rajin, tangan kena rajin dan kaki kena panjang melangkah.

Usaha untuk mengembangkan pemikiran melangkaui rakyat biasa perlu dilatih dan dikembangkan bermula sekarang. Kita tidak hidup di zaman batu. Kita hidup di zaman teknologi maklumat. Sesiapa yang menguasai maklumat akan menguasai keadaaan. Sesiapa yang menguasai keadaan maka dia layak untuk menjadi teknokrat tulen. Menjadi teknokrat tulen bukan untuk berbangga sebaliknya untuk berbakti kepada ummah dan masyarakat umum.

Terima kasih kepada semua yang memberi sokongan pada perjuangan ini. Teruskan usaha kita. Jangan takut dan jangan putus asa. Jika tidak sanggup menjadi pohon besar yang tetap teguh dan kukuh menahan angin maka jadilah rumput di jalanan yang terus dipijak orang. Kita takkan berjaya dalam kehidupan sekiranya tidak sanggup menahan ujian dan dugaan. Kita takkan jadi kaya kalau asyik beralasan dan mudah kalah dengan dugaan dalam dunia perniagaan. Beri peluang untuk diri belajar dan ambillah masa untuk mengenali dan memahami diri kita sendiri.

Whatever the mind conceive dan believe, it can be achieved!

1 comments:

Anonymous said...

I really thankful to Allah, because chosen me to be one of the member of this great team. I'll do my best commitment to make this team even more great than now.. So, I wanna say that I'm proud of it. Please teach me or tell me to be like you Brother Hazwan.. I really, really need your help...
I have no guide here means in USIM. Like brother shahir said, University Mahathir, right. No doubt.. thanks for your consideration... Barakallah..