go ahead beyond boundaries


Kita ketepikan soal politik kerana saya nampak ramai yang tidak berminat. Mari kita tumpukan soal pembangunan diri dan organisasi kita. Hari ini kita tidak lagi boleh menggunakan pendekatan yang agak keras dan ekstrim. Kita perlu melihat semula apakah pendekatan kita hari ini bersesuaian dengan generasi hari ini. Generasi yang lebih peka, bijak dan cerdik dengan isu semasa. Mereka cukup sensitif dan mahukan lebih perhatian untuk mereka. Mereka generasi berjiwa mudah lentur dan mudah melantun. Mereka mahukan kita lebih friendly, caring dan concern dengan mereka.

Melihat keadaan ini maka kita akui bahawa kita perlu mengubah pendekatan kita. Kita tidak lagi statik dengan cara terdahulu. Kita tidak boleh lagi hanya bercakap soal muka tapi yang lebih penting ialah isi. Kita tidak lagi menerangkan menggunakan pendekatan lama tapi generasi baru perlukan pendekatan baru - empati - kita bersama dan menyelami hati mereka!

Meskipun terlalu banyak kekurangan dalam Makes Camp di Port Dickson baru-baru, saya akui dan menerima dengan hati terbuka. Saya tidak pernah salahkan sesiapa akan kelemahan itu. Saya berpegang dengan prinsip bahawa untuk berjaya kita tidak akan selalu berjaya di peringkat awalnya. Kegagalan itu adalah anak tangga kejayaan. Kelemahan dan kekurangan itu juga adalah sebahagian daripada pengalaman. Hidup anak muda tidak lepas daripada kesalahan dan melakukan kesilapan. Generasi tua juga tidak sunyi daripada melakukan kesilapan.

Di waktu mendatang kita mengharapkan agar idealisme anak muda ini tidak dihalang. Biarkan anak muda bereksperimen untuk mencapai matlamat hidup mereka. Bantulah mereka untuk mereka mengenali erti kematangan hidup. Anak-anak muda di Palestin pada waktu ini sedang berjihad mempertahankan tanah air dan aqidah mereka. Samakah penderitaan mereka dengan kesusahan yang kita hadapi dalam program. Ternyata kita terlalu selesa tidur di katil empuk.

Bercerita tentang rakyat Palestin yang diganyang ketika ini oleh Zionis Israel membuatkan saya berfikir dan termenung jauh. Kesedihan ini lebih pedih daripada pemergian Tuanku Jaafar Yang di Pertuan Besar Negeri Sembilan baru-baru ini. Selalu saya sebut kepada rakan-rakan sekiranya Yahudi merancang 100 tahun dahulu untuk menduduki tanah Palestin hari ini mengapa tidak kita sama merancang! Berterusan stereotaip dengan wacana, dialog dan forum yang tiada tindakan dan penyelesaian. Apabila pulang kita kembali kepada suasana yang sama. Kertas kerja dan resolusi dalam forum disimpan dalam laci untuk tatapan tikus dan lipas.

Mengapa tidak anak-anak muda Islam samaada di Malaysia atau Palestin membina gagasan ekonomi untuk melawan dinasti perniagaan Zionis yang menyumbang kepada jentera dan mesin yang membunuh rakyat Palestin hari ini. Hari ini jaringan kita semakin dekat. Tidak cukup sekadar memboikot, kita mesti menawarkan alternatif untuk membina kekuatan ekonomi dan ketenteraan. Bukan membeli kapal selam tapi berpangkalan di pelabuhan Singapura.

Bertindaklah anak muda. Sekarang masa untuk merancang dan bertindak dengan kekuatan dan persaudaraan kita. Tiada yang mustahil di dunia ini bagi mereka yang mahu. Mulakan dengan diri kita. Boikot barangan keluaran Israel dan semua yang menyokong kezaliman Israel. Mulakan hari ini meskipun kita tidak ramai dan kita kuat dengan kualiti anak muda berani.

2 comments:

ekramhakim~ said...

membina langkah dari sekarang..jom bina..

Hazwan Mohd Nor said...

terima kasih ekram.

jom mulakan!