celebrating hari raya


Sambutan perayaan Aidilfitri kali ini merupakan yang pertama bagi blog ini. Saya pohon kemaafan kerana kegagalan meng'update' blog ini sepertimana rakan-rakan blogger yang lain. Kesibukan melayan tetamu dan meraikan ahli keluarga tercinta menyebabkan saya tidak punya banyak masa untuk mencoret serba sedikit dalam mycompletemastery ini.

Perayaan bagi saya adalah event yang berulang kali setiap tahun. Cuma persoalannya apakah kita benar-benar menghayati sesuatu perayaan yang kita sambut itu. Aidilfitri contohnya adalah hari kemenangan dan kesyukuran selepas sebulan menahan lapar di siang hari. Ia juga adalah manifestasi kejayaan mengekang nafsu dan kejahatan di bulan keberkatan yang merupakan bulan melatih diri merasai lapar dan susah.

Kita dilatih untuk susah dan payah demi untuk kejayaan di masa depan. Kita didoktrin dalam bulan Ramadhan supaya bersabar dan bersabar kerana hasil daripada kesabaran itu ada di hadapan, iaitu kemenangan. Itulah Ramadhan, bulan yang mendidik kita agar tidak cepat putus asa dan mengalah dengan ujian kelaparan dan kehausan. Point motivasinya di sini ialah jika kita hendak berjaya kita mesti sabar dan kebal dengan ujian.

Oleh itu marilah sama-sama kita teruskan kehidupan ini selepas menghadapi medan latihan sebulan ini. Janganlah kerana beraya sakan maka kita lupa core business kita iaitu membangunkan diri dalam segenap aspek- ilmu dan kemahiran. Cukupkah kita berpuas hati sekadar menjadi Research Assistant (RA) kepada pensyarah di universiti kita. Apakah nilai kita hanya RM800.00 dari elaun yang diberikan oleh majikan kita? Lu fikirlah sendiri bak kata Raja Lawak Nabil.

Generasi muda Melayu mesti keluar daripada stereotype dan skeptikal yang diwarisi oleh generasi senior terdahulu yang hanya melihat dari sudut yang begitu sempit dan terkebelakang. Anak muda Melayu mesti buktikan yang mereka juga boleh bersaing di pentas global hari ini. Inilah sepatutnya semangat atau burning desire yang terbit dalam pada kita menyambut hari kemenangan di bulan Syawal penuh kemuliaan ini.

Success is yours. Go out and enjoy it!

0 comments: