amidst of two generation


Seringkali kita berdepan dengan dilema antara dua. Mengikut kata hati atau menurut kata orang lain. Kata hati adalah apa yang kita percaya akan berlakunya sesuatu impian di masa depan. Kata orang pula adalah kata mengikut keadaan dan persepsi biasa, stereotype, statik dan sinikal.

Antara dua kata ini biasanya kita tenggalam dalam dilema. Dilema untuk memilih samaada kata hati atau kata orang. Tambahan pula kata orang itu ialah orang yang dekat dan penting buat kita. Kata hati juga dekat dengan kita. Malahan ia semestinya berada di dalam diri kita.

Kadangkala terfikir mengapa keadaan hari ini begitu memualkan dan menjijikkan. Akal yang waras berfikir, hati yang sedar berbisik, jiwa yang lunak memberontak memberitahu betapa tipikal dan stagnantnya keadaan hari ini. Generasi tua biasa mempersalahkan generasi muda. Generasi tua pula berfikir dengan cara lama. Generasi tua mengatakan mereka betul dan perlu diikut. Generasi muda membalas bahawa idea itu sudah ketinggalan. terkebelakang, out dated, tidak relevan dan jauh dari ciri wawasan masa depan.

Memberikan gelaran Datuk kepada Shah Rukh Khan itu tidak mengapa kerana jasanya mempromosikan Melaka. Generasi tua berfikir bahawa itu usaha mulia. Itu nak hargai jasa dia pada negara. Generasi muda melihat itu memualkan dan lebih memualkan daripada menjilat muntah sendiri.

Siapakah Khalil Yaakob dan apa jasanya kepada rakyat jelata pun rakyat tidak tahu. Apakah Shah Rukh Khan telah membuka peluang pekerjaan kepada graduan menganggur di negara kita. Apakah Shah Rukh Khan telah berjaya menurunkan harga barang keperluan suri rumah tangga. Apakah Shah Rukh Khan telah berjaya membina minda bangsa kelas pertama. Apakah Shah Rukh Khan berjaya kurangkan kes jenayah berleluasa.

Berkata begini generasi tua cepat mengecop generasi muda kurang ajar. Generasi muda pula kata generasi tua tidak mahu belajar. Persepsi ini berterusan hingga ke satu peringkat kita berasa berdiam diri lebih baik daripada berkata. Kalau berkata dan kritikal nanti kena ISA. Kalau berhujah bertentangan nanti dikatakan tak kenang jasa. Kalau tidak kerja kerajaan nanti dikatakan tidak mahu hidup senang. Kalau sibuk sana sini dikatakan abaikan study. Kalau kawan dengan perempuan dikatakan mahu mencari publisiti. Kalau sibuk belajar dikatakan penting diri sendiri. Kalau sibuk nak cari harta dikatakan abai tanggugjawab pada family.

Tuduhan demi tuduhan terus dilemparkan kepada anak-anak muda. Anak muda baru hendak membina erti hidup. Baru nak mengenal erti sebuah perjuangan. Baru nak menjadi orang dewasa memikul tanggungjawab. Generasi tua memandang rendah anak muda. Anak muda dituduh itu dan ini. Tiada sokongan tiada motivasi.

Yang disokong dan diberi anugerah artis Bollywood keturunan Hindi. Maklumlah atas pentas boleh peluk sentuh2 pipi. Nanti naik la saham Bik Mama lagi.

Sampai satu tahap tak tahu nak kata apa lagi. Mungkin satu masa tinggal di Malaysia tidak ada maknanya lagi.

3 comments:

Anonymous said...

Wow.. perfect.. a 360 degree of thinking.. This is the best post i've read ever..

Shazwani Mazuki said...

agree with senikehidupan..mmg tulisan yg mantap..penuh kritikan namun disampaikan dgn ayat yg berkias maksudnya..tahniah!

btul la ape yg dikatakan saudara..klu kritik,kne mcm2.tp,ade generasi tua yg mmpu bljr n terima kslpn yg dibuat (wlupn x smua)..mgkin asam garam khidupan n pengalaman yg dilalui menyebabkn mereka merasa lbh tahu dan berada di phk yg benar dgn segala tindakan mereka..

Anonymous said...

dengar la kata² dari Illahi...