internal security act 1960


s.73. Power to detain suspected persons

(1) Any police officer may without warrant of arrest and detain pending enquiries any person in respect of whom he has reason to believe :-

(a) that there are grounds which would justify his detention under section 81 ; and

(b) that he has acted or is about to act or is likely to act in any manner prejudicial to the security of Malaysia or any part thereof or to the maintenance of essential services therein or to the economic life thereof.

Akta ini pada asalnya bertujuan untuk menahan para pengganas komunis yang mengancam keselamatan negara 48 tahun dahulu.

Namun selepas keganasan komunis berakhir, akta ini digunakan pula untuk menahan sesiapa sahaja yang boleh mendatangkan kekacauan atau prejudis kepada keselamatan negara.

Akta ini sangat berkuasa kerana seksyen 73 (7) memperuntukkan mana-mana polis dan menteri boleh menahan sesiapa sahaja tanpa bicara di mahkamah dan boleh ditahan di mana-mana tempat samaada di dalam penjara, di balai polis mahupun ditempat yang serupa dengan diakui oleh menteri.

Sekiranya menteri berpuas hati dengan pandangan bahawa penahanan itu mampu menghalang perbuatan yang prejudis pada keselamatan Malaysia, di tertuduh boleh ditahan sehingga jangka waktu tidak lebih dari 2 tahun.

Akta ini mendapat kritikan dan kecaman ramai pihak kerana ianya bertentangan dengan perkara 5 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan hak kebebasan individu untuk dibicarakan mengikut lunas undang-undang di mahkamah.

Ia juga bertentangan dengan prinsip undang-undang "someone is innocent until proven guilty" Seseorang itu tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah di hadapan hakim. Ironinya si tertuduh mesti dibicarakan di dalam mahkamah. Jika tidak para peguam takde kerja lah kan.

Yang pasti sehingga ke hari ini boleh dikatakan ratusan aktivis dan para pejuang demokrasi telah ditahan dan dipenjara di bawah akta ini. Akta ini telah melahirkan ramai pejuang yang berani dan tidak takut menghadapi cabaran dan ancaman. Akta ini juga berjaya melahirkan anak-anak muda yang membenci kerajaan. Akta ini berjaya melahirkan generasi mithali.

Sungguhpun mahkamah dalam kes Abdul Malek Hussin telah memutuskan bahawa penahanan perayu di bawah akta ini adalah 'ultra vires' atau melampaui undang-undang sedia ada, namun ia masih menjadi shield yang begitu ampuh dan utuh untuk pihak establishment mengukuh dan mempertahankan kekuasaan mereka.

Hakikatnya di sebalik sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. Namun yang pasti kebenaran tetap akan menjadi kebenaran. Kekalahan hari ini bukan bermakna tewas tetapi mungkin pengorbanan seketika untuk mendapatkan keadilan pada sinar fajar keesokan harinya.

Buat akhirnya marilah sama-sama kita renungi kata-kata ini;-

"Law and order are the medicine of the body politic and when body politic gets sick, medicine must be administered..."

- B.R Ambedkar

1 comments:

Anonymous said...

ISA adalah buah akta zalim dan perlu dihapuskan.

Kasihanilah isteri anak2 tahanan yang menderita.

Bayangkan kalau kita terpisah dengan bapa sendiri hanya kerna undang2 rimba ini!